Az LMP olyan közlekedésügyi szakmai fórum létrehozását kéri, amelynek keretében a kormányzat, ki tud dolgozni egy országos, integrált, ütemes, dinamikus menetrendet, ami a jelenleginél sokkal jobb színvonalú szolgáltatást nyújt. Az LMP már korábban is sürgette, hogy a kormányzat szakmai, szakpolitikai fórumot nyisson a különféle szervezetek konstruktív véleménycseréjéhez, megvalósítva ezzel a jövő tömegközlekedését, mondta Keresztes L. Lóránt.

2020.július 7-től a Volánbusz felett a MÁV Zrt. gyakorolja a tulajdonosi jogokat. Egy ilyen léptékű reformot semmi esetre sem lett volna szabad a nyilvánosságot megkerülve, fű alatt véghezvinni. Ez a változás kihat a következő évekre, parlamenti ciklusokra, így ebben a kérdésben nem érvényesülhet pártpolitikai nézőpont. Tehát ez az átalakulás csak szakmai minimumokat, szakmai stratégiákat követve lett volna szabad, hogy megvalósuljon. Bár a kormányzati szakmai képviselők által elmondott tervek – tények közül sokkal egyet tudunk érteni, az is tény, hogy számos kérdésben nagyon hiányosak az információk.

Elfogadjuk, hogy a közlekedési ágakat össze kell hangolni egymással és a tarifa közösség is szükséges változás. Viszont nem világos, hogyan fognak bekapcsolódni az önkormányzatok, illetve, maga az állam hogyan fogja megszervezni a konkrét szolgáltatásokat, járatokat, az utazók ellátását. Nyilvánvaló, hogy az elmúlt évtizedekben nem valósult meg a hazai tömegközlekedés reformja. Nyitott kérdés az is, hogy milyen módon kívánja az új vezetés a jövőben biztosítani a megfelelő munkakörülményeket, munkajogi feltételeket és a fizetéseket, ahogy az is, hogy új tulajdonos hogy kívánja megoldani a járműállomány nagyon időszerű korszerűsítését, cseréjét.

Szintén égető kérdés a vasúti mellékvonalak ügye. Néhány hete 34 vasúti mellékvonal esetében járványügyi helyzetre hivatkozva gyakorlatilag megszüntették a szolgáltatást, ezzel is háttérbe szorítva a kiegyensúlyozott területi fejlődés lehetőségét. Most pedig, nyilvánvalóan politikai nyomásra, ezt a döntést egyszerűen visszavonták. Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló, ebből látszik, hogy a kormány korábbi állításával ellentétben eddig sem a járványveszély, hanem politikai döntések állnak a háttérben.

Keresztes L. Lóránt sajtótájékoztatója végén ismét javasolta egy közlekedésügyi szakmai fórum létrehozását, melynek munkájában a kezdetektől kivenné részét és ami egyszerre biztosítana teret a szakmai és a munkavállalói oldal diskurzusához. A kitűzött cél egy országos, integrált menetrend kialakítása – ami magába foglalja a helyi tömegközlekedést is. Erre azért is van szükség, mert ennek működtetése forráshiány miatt önkormányzati szinten sok helyen veszteséges, vagy megoldhatatlan mióta a kormány kihátrált a finanszírozásából.