A kormány 34 vasúti mellékvonalat gyakorlatilag halálra ítélt az úgynevezett járványügyi menetrend bevezetésére hivatkozva. Az LMP felszólítja a kormányt, hogy azonnal vonja vissza a törvényt, és határozati javaslatot nyújtott be régiós közlekedési stratégia létrehozása érdekében.

A járványügyi menetrend lényege, hogy a legtöbb érintett vasútvonalon naponta egy, de legfeljebb két járatot tartottak meg. Ezzel a lépéssel pótlóbuszokra kényszerítették az utasokat. Könnyen belátható, hogy pótlóbuszon lényegesen nagyobb a fertőzésveszély, mint a lényegesebb nagyobb kapacitású vasúti kocsikon. A járványhelyzet visszaszorulásával semmiképpen nem indokolható, hogy a rendelkezést június 6-val vezették be.

Minden szakmaiságot nélkülöz az is, hogy a felszabaduló szerelvényeket a fővonalakon akarják hasznosítani, hiszen a jellemzően BZ motorvonatok erre nem alkalmasak. Az sem igaz, hogy ezzel a megoldással spórolni lehetne, hiszen a pályafenntartás és a kiszolgáló személyzet ugyanannyi pénzbe kerül akkor is, ha naponta egy járat indul, vagy ha több. A MÁV vezetője elismerte, hogy a pótlóbuszok használata plusz 2 milliárd forinttal terheli meg a közlekedési vállalat büdzséjét. A járványügyi menetrend logikátlan döntésekre kényszeríti a MÁV-ot, hiszen előfordul, hogy a vonat üresen megy vissza kiinduló helyére, az utasok meg ezt a pótlóbuszról nézik.

Konkrét példákon látszik, hogy mennyire növekszik meg az utazási idő. A Villány-Mohács mellékvonalon 25 percről 62 percre, a Zalaegerszeg-Őriszentpéter járaton 42 percről 70 percre nőtt a menetidő.

Az LMP szerint a járványügyi menetrend nem más, mint a vidékellenes politika része. Fónagy János fideszes képviselő 2009-ben még éles szavakkal bírálta a Bajnai-kormányt a vasúti mellékvonalak megszüntetése miatt, most ő az egyik legnagyobb élharcosa ennek az értelmetlen rombolásnak. Mosóczi László közlekedési államtitkár pedig tegnapi parlamenti felszólalásában gyakorlatilag elismerte, hogy be akarják szántani ezeket a vasúti mellékvonalakat, hiszen a veszélyhelyzet elmúltával sem akarják visszaállítani az eredeti járatszámokat.

Az LMP felszólítja a kormányt, hogy ezt a gyalázatos törvényt azonnal vonja vissza. Keresztes L. Lóránt hétfőn az országgyűlés elé terjesztett egy határozati javaslatot, mely kimondja, hogy a kormány hagyjon fel a járványügyi menetrendnek álcázott mellékvonal megszüntetéssel, és ehelyett dolgozzon ki olyan régiós közlekedési stratégiát, mely biztosítja a fejlesztési forrásokat és a vidéki utasok valós igényeit.

Keresztes László Lóránt

az LMP frakcióvezetője