Gál József: Jobb munkakörülményeket a metrójegyellenőröknek!

Bár nem mindenkinek szimpatikusak, a budapestiek már megszokták, hogy minden mozgólépcsőnél ott állnak az ellenőrök. A BKK-nál a folyamatos ellenőrzés bevezetése 10 milliárd forint többletbevételt generált, a bliccelők száma is jelentősen csökkent.

A BKK Üzletszabályzata szerint az itt dolgozó jegyellenőrök a szerződött partner által foglalkoztatott munkatársak, akik ugyanazon intézkedési jogokkal rendelkeznek, mint a cég jegyellenőrei. “A metróhálózat állomásainak bejáratánál és egyes járatokon a szerződött partner munkavállalói önállóan végzik a jegyellenőrzést. Ők zöld színű karszalagot és sorszámozott, fényképes kitűzőt viselnek.”

A munkavállalók munkakörülményei láthatólag nem elégítik ki azt a minimum szintet, amely a XXI. században, egy világvárosban elvárható lenne. A jegyellenőrök személyes tárgyai (táska, kabát, esernyő stb.) és az aznapi étel- és italfogyasztáshoz szükséges ellátmányai a peronokon, a mozgólépcsők oldalában vagy a korlátokon vannak elhelyezve, tehát minden esetben az utasforgalom számára fenntartott területen. Nem biztosított a normális munkakörülmény és a pihenőidő hatékony eltöltése. Nyílt levélben fordulok Dr. Dabóczi Kálmánhoz, a BKK vezérigazgatójához, hogy a felvázolt problémának okairól tájékoztasson és magyarázza el, hogy ezek a munkavállalók miért dolgoznak ilyen rossz körülmények között.

Félő, hogy egy szerződött partner által foglalkoztatott jegyellenőrök esetében a munkavállalói jogok és kötelezettségek negatívan térnek el az ugyanilyen munkakörben dolgozó, de a BKK vagy a BKV által foglalkoztatott munkavállalókkal szemben, hiszen sem kollektív szerződés sem egyéb kedvezmények ilyenkor nem járnak számukra. Gyors megoldás lenne az alvállalkozóval kötött szerződés felülvizsgálata és az ellenőrök személyes tárgyai elhelyezésének megoldása.