15 ezer halott évente a légszennyezés miatt, lépni kell!

Magyarországon ma légszennyezettségi vészhelyzet van. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint évente hazánkban közel 15 ezer ember korai halálához vezet a légszennyezettség, de a megbetegedések száma ennek akár az ezerszerese is lehet – mondta Schmuck Erzsébet, az Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottságának elnöke szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Elfogadhatatlan és szomorú tények ezek: az Európai Unió egyik tagállama légszennyezettségben helyenként veri Pekinget. Emberek ezrei veszítenek hosszú éveket az életükből egy olyan probléma miatt, melyet kormányzati szinten, az érintett települések és lakosainak bevonásával hatékonyan kezelni lehetne. Megfelelő forráselosztással középtávon kezelhető lenne.

A helyzet javítása érdekében lakossági épületszigetelési programot kell indítani, vidéken vissza kell szorítani a hulladékégetést, amihez a tűzifa program kiterjesztése jelenti a megoldást. Emellett a magán- és a tömegközlekedés járműparkját környezetbaráttá kell alakítani, a légszennyezettség mértékének megállapításához pedig megfelelő mérőberendezések beszerzésére van szükség.

Schmuck Erzsébet elmondta, hogy a felsorolt lépések megvalósításában párthovatartozástól függetlenül számít képviselőtársai támogatására és a civil szervezetek segítségére is.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a lakosság szemléletformálása, azon belül a hulladékégetés visszaszorítása érdekében az Agrárminisztérium már kidolgozta a Fűts okosan kampányt. A szervezet elnöke szerint azonban a jól kidolgozott program hatékony működéséhez nem elegendő az erre a célra a kormány által biztosított 30 millió forint.

A levegőszennyezettség kezelésére a kormánynak azért is kell nagy figyelmet fordítania, mert a helyzet súlyosabb annál, mint amit a hivatalos mérőállomások mutatnak – fejtette ki Lukács András. Hozzátette, hogy míg a hivatalos mérőállomások a levegőben található szennyező részecskék tömegét mérik, addig a munkacsoport által használt, az EU támogatásával vásárolt mérőberendezés már ezeknek az egészen kisméretű részecskéknek a számát méri. Utóbbi Lakács András szerint azért ad a légszennyezettség mértékéről a hivatalos mérőberendezésekétől eltérő képet, mert a vizsgált részecskéknek a tömege szinte elenyésző.

Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország tiszta levegő kampányvezetője a közlekedés átalakításának szükségességére hívta fel a figyelmet. Véleménye szerint a levegőminőség érdemi javításához a városi közlekedésből, elsősorban a fővárosban ki kellene tiltani a régi, szennyező dízel járműveket. Hozzátette, hogy javaslatukkal megkeresték a kormányzatot és a főváros új vezetését is.