fbpx

Legyen az oktatás alapja az ember és környezete iránt érzett felelősség és tisztelet

Legyen az oktatás alapja az ember és környezete iránt érzett felelősség és tisztelet

Az LMP szerint fontos, hogy a jövő generációja már a lehető legkorábban tisztában legyen azzal, hogy mit jelent a fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés, milyen veszélyei vannak a klímaváltozásnak. Ezeket javaslat szinten is meg fogjuk fogalmazni a kormányzat felé – fejtette ki Kanász-Nagy Máté, az LMP országos elnökségének titkára keddi sajtótájékoztatóján.

Mit is kezdhet egy társadalom az Alaptörvényben foglalt jogaival és kötelességeivel, legyen az az egészséges környezethez való jog vagy akár a természeti erőforrások védelme, ha nincs tisztában a lényegükkel, ha nem rendelkezik a mögöttes tudással? Úgy tűnik, az Orbán kormánynak pont ez a célja: a tudás hatalmát is el akarja venni az emberektől, de még a gyermekeinktől is.

Több civil szervezet, köztük a témában bizonyítottan kiváló és úttörő munkát végző Magyar Környezeti Nevelési Egyesület is jelezte a Nemzeti alaptanterv (NAT) véleményezésekor, hogy a NAT, illetve az oktatási kormányzat a természettudományos tanulási területek és kompetenciák mellett az összes többi tanulási területben is érvényesítse a fenntartható fejlődés értékét, elveit, a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatát. Az LMP támogatja ezen törekvéseket.

A fenntarthatóságra nevelés lényege éppen az, amelyre útravalóként a 21. század kihívásaihoz a felnövekvő generációknak szüksége van: holisztikus, rendszerszerű gondolkodás elsajátítása, amely révén a körülöttünk lévő és általunk alakuló világot a maga teljességében, összefüggéseiben, ok-okozatában vizsgáljuk és értjük. Alapja az ember és környezete iránt érzett felelősség és tisztelet, amely közös társadalmi értékrendként, etikus magatartásként nyilvánul meg és mindennapi döntéseink, preferenciáink részévé válik. A mai magyar társadalomnak erre nagy szüksége van.

Az LMP javaslatai:

Rossz iránynak tartjuk, hogy az 1-2. osztályban először a közoktatás, köznevelés hazai történelmében nem szerepel a környezetismeret/természetismeret, mint önálló tanulási terület. A szabad ég típusú, a természetben történő tanulásszervezést legalább az 1-7. osztályok számára szükségessé kell tenni. A tanulók természetes kíváncsiságán alapuló, ajánlott és ajánlandó módon a természetben, szabad ég alatt megvalósuló tanulás a cselekvéses, a tapasztalati, a megfigyeléses tanulási utakat is bejárhatóvá teszi számukra.

Ahogy a civil szervezetek megfogalmazták, és ami mellett mi száz százalékosan kiállunk: a köznevelésért felelős tárca hívjon össze és működtessen egy, a környezeti nevelés, globális nevelés, fenntarthatóságra nevelés témáival foglalkozó kerekasztalt (Ökopedagógiai Kerekasztalt). A Kerekasztal tagjai ne csak a Kormány érintett államtitkárai, de a környezeti nevelők és fenntarthatóságra szocializálók szakmai (tudományos és társadalmi) szervezetei is legyenek.

2018-11-27T16:34:01+00:00 2018. 11. 27.|Fenntarthatóság, Oktatás|