Legyen az oktatás alapja az ember és környezete iránt érzett felelősség és tisztelet

Az LMP szerint fontos, hogy a jövő generációja már a lehető legkorábban tisztában legyen azzal, hogy mit jelent a fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés, milyen veszélyei vannak a klímaváltozásnak. Ezeket javaslat szinten is meg fogjuk fogalmazni a kormányzat felé – fejtette ki Kanász-Nagy Máté, az LMP országos elnökségének titkára keddi sajtótájékoztatóján.

Mit is kezdhet egy társadalom az Alaptörvényben foglalt jogaival és kötelességeivel, legyen az az egészséges környezethez való jog vagy akár a természeti erőforrások védelme, ha nincs tisztában a lényegükkel, ha nem rendelkezik a mögöttes tudással? Úgy tűnik, az Orbán kormánynak pont ez a célja: a tudás hatalmát is el akarja venni az emberektől, de még a gyermekeinktől is.

Több civil szervezet, köztük a témában bizonyítottan kiváló és úttörő munkát végző Magyar Környezeti Nevelési Egyesület is jelezte a Nemzeti alaptanterv (NAT) véleményezésekor, hogy a NAT, illetve az oktatási kormányzat a természettudományos tanulási területek és kompetenciák mellett az összes többi tanulási területben is érvényesítse a fenntartható fejlődés értékét, elveit, a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatát. Az LMP támogatja ezen törekvéseket.

A fenntarthatóságra nevelés lényege éppen az, amelyre útravalóként a 21. század kihívásaihoz a felnövekvő generációknak szüksége van: holisztikus, rendszerszerű gondolkodás elsajátítása, amely révén a körülöttünk lévő és általunk alakuló világot a maga teljességében, összefüggéseiben, ok-okozatában vizsgáljuk és értjük. Alapja az ember és környezete iránt érzett felelősség és tisztelet, amely közös társadalmi értékrendként, etikus magatartásként nyilvánul meg és mindennapi döntéseink, preferenciáink részévé válik. A mai magyar társadalomnak erre nagy szüksége van.

Az LMP javaslatai:

Rossz iránynak tartjuk, hogy az 1-2. osztályban először a közoktatás, köznevelés hazai történelmében nem szerepel a környezetismeret/természetismeret, mint önálló tanulási terület. A szabad ég típusú, a természetben történő tanulásszervezést legalább az 1-7. osztályok számára szükségessé kell tenni. A tanulók természetes kíváncsiságán alapuló, ajánlott és ajánlandó módon a természetben, szabad ég alatt megvalósuló tanulás a cselekvéses, a tapasztalati, a megfigyeléses tanulási utakat is bejárhatóvá teszi számukra.

Ahogy a civil szervezetek megfogalmazták, és ami mellett mi száz százalékosan kiállunk: a köznevelésért felelős tárca hívjon össze és működtessen egy, a környezeti nevelés, globális nevelés, fenntarthatóságra nevelés témáival foglalkozó kerekasztalt (Ökopedagógiai Kerekasztalt). A Kerekasztal tagjai ne csak a Kormány érintett államtitkárai, de a környezeti nevelők és fenntarthatóságra szocializálók szakmai (tudományos és társadalmi) szervezetei is legyenek.