fbpx

Messze még a tökéletestől a környezetvédelmi oktatás

Rétvári Bence államtitkár a napokban büszkén jelentette ki, hogy a környezetvédelmi oktatás mennyire sikeres Magyarországon. Az LMP azonban úgy látja, bőven lenne még hova fejlődni, ezért megragadjuk a lehetőséget aggályaink kinyilvánítására a hatékony iskolai környezeti neveléssel kapcsolatban.

Egyrészt, az államtitkár úr kijelentéseit cáfolva, a környezetvédelmi oktatás nem attól lesz hatékony, hogy egy szót többször beleírunk a tantervbe. A gyerekeket sokkal inkább a felelős és kritikus gondolkodásra, fenntartható és környezettudatos szemléletre kell nevelni interdiszciplináris, 21. századi módszerekkel és megfelelően felkészített pedagógusokkal.

Ezzel szemben, amit a NAT legújabb változata képvisel, egyenlő a tankönyvszagú kötelességtudattal. Hiába a több környezetvédelemmel kapcsolatos szó, ha sem idő, sem energia, sem pénz nem jut a megvalósításra.

Másrészt, szép dolog, hogy 1000 iskola vesz részt az Ökoiskola programban, azonban egyben ez azt jelenti, hogy 5 iskolából csak egy. A valóban hatékony társadalmi tudatformáláshoz ennél sokkal szélesebb körű részvétel kellene: mégpedig úgy, hogy minden gyermek óvodától érettségiig átfogó programok keretén belül nőhetne bele a környezettudatos szemléletbe.

Eredményes környezeti neveléshez az LMP szerint szükséges lenne az Ökoiskola Hálózat népszerűsítése mellett például az Iskolakert program és Erdei Iskola Programok támogatása, hogy ne csak a nagyobb iskolák számára legyen vonzó, vagy elérhető a környezeti nevelés.

A NAT-ot ki kell egészíteni, át kell dolgozni a megerősített fenntarthatóságra nevelési és globális szemlélettel. Anyagilag is támogatni kell a pedagógusok továbbképzését, biztosítani kell a szakmai megújulás feltételeit és nélkülözhetetlen a fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos tantárgy indítása a pedagógusképzésben.

Fontos lenne a rendszerszemlélet, ami kulcsfontosságú lenne a környezeti neveléshez, de nem jellemzi a NAT-ot. A természettudományos tárgyakon kívül csak a médiaismeretben és etika tantárgyakban kell, hogy egyáltalán meg legyen említve a témakör. Más tárgyakban nemhogy a tananyagnak nem része semmilyen módon, de a túlszabályozottság miatt idő sincs arra, hogy a tanárok bevigyék a saját tárgyukba a témát.

 

Hohn Krisztina
országgyűlési képviselő – LMP

2020-08-05T09:19:29+00:00 2020. 08. 05.|Fenntarthatóság, Oktatás|