fbpx

Balatoni dugók: a közösségi közlekedés fejlesztése a megoldás

Balatoni dugók: a közösségi közlekedés fejlesztése a megoldás

A Balaton kimagaslóan népszerű turisztikai célpont mind a külföldiek mind a magyarok számára, évente többmillióan keresik fel, és számos magyar család számára egyet jelent a nyaralással és a kikapcsolódással. A kormánynak mégsem fontos, hogy végre érdemi fejlesztések történjenek, és közösségi közlekedéssel is rövid idő alatt el lehessen jutni ebbe a régióba.

Világosan látszik, hogy aki csak teheti, kocsival megy a Balatonra, ami elviselhetetlen, többórás dugókat eredményez: vasárnap este szinte képtelenség hazajutni a magyar tengertől. Felmerült, hogy bővíteni kellene egy sávval az M7-est, de ez tévedés: a bővítés sokkal inkább rávonzaná az egyéni közlekedésre az utasokat, és érdemben nem segítene. A megoldást a probléma gyökereinél, a balatoni közlekedés strukturális problémáinál kell keresni, hiszen világosan látszik, hogy a közösségi közlekedés érdemi fejlesztése nélkül nem lehet kiváltani az autós közlekedést. Ha viszont végre korszerű vonatok járnának és érdemben csökkenne a menetidő, az autópályákon is tisztulna a kép.

Márpedig a közösségi közlekedés fejlesztéséhez pedig rendelkezésre állnak források: számos olyan projektje van most a kormánynak, ami elképesztően költséges, ám releváns közlekedési szempontoknak nem felel meg. Ilyen például a Budapest-Belgrád vasútvonal, amivel kizárólag a kínai vállalatoknak kedvez a kormány.
Az LMP álláspontja szerint tehát elsősorban a közösségi és környezetbarát közlekedést kell fejleszteni, hiszen ezek nagyságrenddel kedvezőbb gazdasági, környezetterhelési paraméterekkel rendelkeznek.

Romokban a balatoni közlekedés

A balatoni vonatközlekedés csiga tempóban fejlődik. A déli parti vonalat ugyan felújították, de ez sem a menetidő számottevő csökkenésével (5-10 perccel került csak közelebb Budapest), sem az utazási feltételek javulásával, a vagonok minőségi cseréjével nem járt. Nem, ez nem luxus, ez alapvető követelmény volna.
Az északi parti vonal villamosítása is régóta várat magára, de az embereket megint becsapták: a korábbi teljes felújítás helyett most már csak a Füredig tartó villamosításról van szó, 23 milliárd forintért. Eredetileg Keszthelyig tartott volna a projekt.

Keszthelyi vasútállomás (Fotó: Shutterstock)

Az autóutak zsúfoltsága is összefügg az elégtelen és lassú vonatközlekedéssel. De itt sem csak kapacitáshiányról van szó: sokszor a felújításokat nyáron, csúcsidőben végzik, akadályozva és bosszantva a közlekedőket. Végül, mint kiemelt üdülőövezet, a Balaton számára létfontosságú a jó minőségű és jól karban tartott kerékpárút hálózat. Ebből a hálózatból szinte semmi nincs: egyedül a Bringakörút létezik, az is gyalázatos állapotban.

Jogos kérdések:

  • Mikor lesz rendes és gyors vonatközlekedés az északi parton is, és mikor lesz elegendő légkondicionált és kerékpárszállító vagon?
  • Mikor lesznek az alsóbbrendű utak is tisztességesen felújítva a Balaton körül?
  • Mikor lesz rendes bicikliút a Balaton körül?

Ettől a kormánytól nem elfogadható válasz, hogy nincs elég forrás, hogy a források korlátozottak. Az európai uniós fejlesztési pénzekből ugyanis kb 2-3000 milliárd forint tűnt el magánzsebekben, pontosabban fideszes zsebekben 2010 óta.

2018-08-06T12:05:48+00:00 2018. 08. 05.|Közlekedés|