A koronavírus-járvány és az ehhez kapcsolódó intézkedések rávilágítottak, hogy itt az ideje az oktatás reformjának, melyhez létfontosságú a digitális szegénység felszámolása – mondta el Kendernay János csütörtöki egri sajtótájékoztatóján.

Az LMP társelnöke szerint az újranyitással kapcsolatban egyértelműen pontosabb szabályozás szükséges, ugyanis az óvodák önkéntes látogatása nincs benne a rendeletben, a szabadságok kiadásáról sincs pontos információ, az iskolákban pedig mielőbb rendelkezni kell a nyári szünet alatti táboroztatás megbízásos szerződéseiről.

Az is nagyon fontos, hogy a pedagógusok nem kötelezhetők egyszerre digitális oktatásra, valamint a személyes jelenlétet igénylő felzárkóztatásra és felügyeletre. Szintén rendelkezni kell a fokozott higiéniás előírások mellett a veszélyeztetett pedagógusok és egyéb alkalmazottak személyes részvételének szabályait.

Hamarosan dönteni kell az őszi tanítási időszakról is. A WHO szerint is számolni kell azzal a lehetőséggel, hogy télen újabb vírushullám érkezik, mely az időszaki influenza-járvánnyal együtt még súlyosabb lehet, mint az első. Ezért ki kell alakítanunk egy olyan intézkedésrendszert, amely hosszabb távon is együtt tud élni a korlátozásokkal. Az iskolákat sem lehet évekre zárva tartani. Ha így lenne, azt a tanulmányok, a mentális állapot, a családok költségvetése és főleg a legfiatalabb gyerekek sínylenék meg.

A hosszú távú megoldáshoz figyelembe kell venni azt, hogy a pedagógustársadalom 40 százaléka a járvány szempontjából már veszélyeztetett korosztályba tartozik, így olyan megoldás szükséges, ami lehetővé teszi ezen idősebb tanárok egészségügyi kockázatainak minimalizálását.

Meg kell találni azokat a gyerekeket, akik most kiesnek az oktatási szünet miatt és visszahozni őket arra a szintre, amivel újra fel tudják venni a fonalat – például automatikusan hozzáférést biztosítani nekik a felzárkózási fejlesztésnél.

A digitális szegénység felszámolása és digitális kompetenciák terén a NAT megújítása most nem csak alkalom, hanem kötelesség is. Ott vannak a digitális oktatáshoz nem hozzáférő, tanulási folyamatból kieső gyerekek, akik szeptemberre végképp eleshetnek az esélytől, hogy a NAT-ban foglalt elképesztően nagy követelményt teljesítsék. Ez akár 100 ezer gyermeket is érinthet.

Az LMP kéri a Nemzeti Erdei Iskola Program elindítását, ami már évek óta várat magára. A civil zöld szervezeteknek nem csak hagyományteremtő szerepük van, de táborszervezésben is aktívak.

Kérjük, hogy a kormány adjon extra forrást a járvány miatt az iskolarendszerű oktatásból kimaradt, lakásban rekedt fiatalok természet-közeli táboroztatására, valamint adjon forrást az oktatóközpontok felújítására is, ami egyben vidéki, munka és munkahely teremtő beavatkozásnak minősülhetne.