Pénzügyek2021-01-18T14:40:20+01:00

Tiszta pénzt a kampányba!

Az első javaslatok egyikeként nyújtotta be a Lehet Más a Politika képviselőcsoportja a kampányfinanszírozás átláthatóságát megteremtő törvényjavaslatát. A jelenlegi betarthatatlan és ellenőrizhetetlen szabályozás a korrupció melegágya, ezért az LMP a kampány bevételi és kiadási oldalán is korlátokat kíván felállítani.

A Transparency International és a Freedom House szakmai konszenzuson nyugvó javaslata egyszer már a parlament asztalára került, de az előző ciklus pártjai egymásra mutogatva végül elodázták az arról szóló döntést.

Az LMP frakciója első, szimbolikus intézkedéseként ismételten a parlament elé viszi a korrupció ellen küzdő civilszervezetek javaslatát azzal a módosítással, hogy a jelölő szervezetek és a jelöltek a választási kampányra országosan összesen legfeljebb 1 milliárd forintot fordíthatnak.

A javaslat 5 millió forintban korlátozza az egy jogi személy által egy választás során jelölő szervezetnek, vagy jelöltnek nyújtható kampánytámogatás összegét, és 2 millió forintban korlátozza a magánszemély által nyújtható támogatást. Mindkét rendelkezés célja annak a helyzetnek a megelőzése, hogy egy jogi vagy egy magánszemély meghatározó befolyást tudjon kampánytámogatásán keresztül vásárolni egy pártban.

A párt emellett kötelezővé tenné az általa már bevezetett nyílt kampányszámlát, melyen nyomon követhető a pártok összes kiadása és bevétele. A módosító javaslatban szerepel az is, hogy minden jelölő szervezetnek és független jelöltnek a választás eredményének jogerőre emelkedését követő 60 napon belül a Magyar Közlönyben nyilvánosságra kell hoznia a választásra fordított állami és más pénzeszközök, anyagi támogatások összegét, forrását és felhasználásának módját. A jelölő szervezetek és a független jelöltek beszámolóit pedig a kiterjesztett ellenőrzési jogkörrel bíró Állami Számvevőszék vizsgálná.

A Lehet Más a Politika az országgyűlési választási kampányban már példát mutatott. Most kiderülhet, hogy a többi parlamenti párt szerint is lehet-e más a kampányfinanszírozás.

2010. 05. 18.|

Az LMP bemutatta nyílt kampányszámláját

A Lehet Más a Politikai (LMP) megalakulása óta szorgalmazza a kampányfinanszírozás reformját. Karácsony Gergely kampányfőnök első lépéseként javaslatot tett a pártok kampányfőnökeinek a nyílt kampányszámla bevezetésére. A javaslatra sajnos válasz nem érkezett, de az LMP egyedül is vállalja, hogy – az adatvédelmi szempontok betartása mellett – nyilvánosságra hozza a kampánnyal kapcsolatos kiadásait és bevételeit.

„A nyílt kampányszámla két dolgot jelent. Egyfelől összegyűjtjük, és egy táblázatban elérhetővé tesszük a bevételeket és kiadásokat, amely megtalálható lesz a http://lehetmas.hu/kampanyszamla oldalon. Másrészt hetente megtekinthetők lesznek a friss bankszámlakivonatok is” – mondta el Karácsony Gergely, az LMP kampányfőnöke. „A kampány központi kiadásait erről a nyilvános számláról fogjuk kiegyenlíteni, a területi szervezetek kisebb, készpénzes kifizetéseit szintén nyilvánosságra fogjuk hozni.”

Szemléltetésként a kampányfőnök a sajtó nyilvánossága előtt utalta át az LMP kampányának első kifizetését, egy nyomdai előleget a nyílt kampányszámláról.
A kampányfinanszírozás jelenlegi szabályozása betarthatatlan és ellenőrizhetetlen, a korrupció melegágya, amiben a politikusok úgy érezhetik, hogy nem a választókat, hanem az őket a háttérből finanszírozó üzleti köröket kell képviselniük. Ezért az LMP korábban támogatta a Transparency International és a Freedom House reformjavaslatát, valamint kezdeményeztük rendkívüli ülés összehívását, hogy kampányfinanszírozási reform még azelőtt életbe léphessen, hogy a köztársasági elnök kiírja a választásokat.

„Sajnos úgy tűnik, ez a hajó már elment. Nincs reális esélye annak, hogy a törvényi szabályozást átalakítsuk, ezért a pártoknak maguknak kell lépniük” – mondta a kampányfőnök.

 

2010. 01. 27.|

Pénzügyi beszámoló az EP-kampányról

Előzetes beszámoló a kampány pénzügyeiről
2009. március 1. – 2009. július 7. közötti adatok alapján

A Lehet Más a Politika (LMP) 2009. márciusában kezdte el kampányát az EP-választásokra. A kampány kiadásait a LMP jogi személyiségek késői létrejötte miatt az Ökopolitikai Műhely Alapítvány finanszírozta.

1) Bevételek

A kampányidőszak alatt összesen 17.880.000 Ft támogatást kaptunk.

Kisösszegű támogatások:

Az 500.000 Ft alatti kisösszegű támogatás 13.148.000 Ft volt, melyből 4.800.000 Ft a „+1 kampány” bevételeiből, a többi a tagok és szimpatizánsok befizetéseiből származott.

Nagyösszegű támogatások:

Az 500.000 feletti támogatások 4.500.000 Ft tettek ki.
Köszönet azoknak, aki nagyobb összeggel támogatták kampányunkat: Balatoni Henrik, Fekete Nóra, Garayné Pintér Mária, Jávor Benedek, Posfai Mariann, Priksz Gábor, Schiffer András, Tordai Bence.*

Külföldről:

Az Osztrák Zöld Párt 232.000 Ft-tal támogatta egy rendezvényünket.

Kölcsön, kötelezettség:

A számlák kifizetéséhez és a likviditás biztosításhoz további 200.000 Ft kölcsönt kaptunk magánszemélyektől, és egy 500.000 Ft-os tétel kifizetésére halasztást kaptunk.

Természetbeni felajánlások:

Corvin tető, 520.000 Ft

A felajánlások nem tartalmazzák a közszolgálati média kötelezően biztosított megjelenéseit és a több száz önkéntesünk munkáját.

 

2) Kiadásaink

A kampány ideje alatt összesen 18 572 619 Ft-ot költöttünk. Ebből a közvetlen kommunikációs kiadások 15 457 619 Ft-ot, míg a kampány koordinációjával és a működéssel kapcsolatos kiadások 3 115 000 Ft-ot tettek ki.
A kommunikációs kiadások közül közvetlen médiafoglalás 6.918.640 Ft, a kommunikációs anyagok gyártása 7.712.139 Ft volt, a rendezvényekre összesen  826.840 Ft-ot költöttünk.

A működési jellegű kiadások közül az irodai működés és telefon 541.000 Ft-ot tettek ki, a kommunikációs munka irányítására 450.000 Ft-ot, az iroda vezetésére szintén 450 000 Ft-ot fizettünk ki. A programkészítés során igénybe vett szakértői munka költsége 600.000 Ft, a rendszeres médiamunkához szükséges tanácsadás költsége 834 000 Ft volt.

A részletes lista:

PÉNZBENI
sajtótájékoztató közvetítési díj                                        60 000
A38-as buli                                                                    398 840
május 1. piknik                                                              368 000
szórólap terjesztés                                                        198 000
szórólap terjesztés                                                        138 000
kopogtatócédula szóró                     500 000 db      1 320 000
kopogtatócédula Mancs behúzás     2 700 db              68 040
kopogtatócédula Kossuth rádió       20 x 20’szpot      321 600
kopogtatócédula szpot gyártás       1 x 20’szpot          18 000
kopogtatócédula Radio Café           15 x 30’szpot       500 000
LMPiknik plakát                              100 db                     24 000
LMPiknik szóró                               4 000 db                  32 400
óriásplakát felület                            125 db                2 690 000
óriásplakát gyártás                          29 db                    417 600
óriásplakát gyártás                          100 db                  690 000
lámpás stock fotó                            1 db                        25 200
babás stock fotó                              1 db                        44 000
balusztrád felület                             4 állomás              469 200
balusztrád gyártás                           1 megbízás             79 200
metróbelső felület                             150 db               2 340 000
metróbelső gyártás                           164 db                 234 979
kampányújság gyártás 1.szám        90 000 db          1 163 160
EP-program gyártás                         1 000 db              346 800
Érzem-matrica gyártás                     20 000 db            165 600
ált. LMP-matrica                                30 000 db            126 000
filmgyártás                                           1 db                       18 000
plakátgyártás (A2, A3)                        20 000 db           384 000
4 oldalas szóró                                    200 000 db         858 000
citylight 1. sorozat                                19 db               1 059 600
kampányújság gyártás 2. szám         50 000 db           713 400
Érzem-matrica utángyártás                20 000 db           139 200

Záróbuli:
záróbuli nyomdai anyagok A3            100 db                 19 200
záróbuli nyomdai anyagok szóró        2 000 db              27 600

Megbízások:
kommunikációs vezető szakértői díj                              450 000
operatív iroda szervezése, megbízási díj                       450 000
programalkotó munkacsoport koordinálása, m.d.        600 000
sajtómunka megbízási díj                                               834 000
kampányasszisztens megbízási díj                               240 000

Működés: iroda, telefon, útiköltség                               541 000

MINDÖSSZESEN                                                      18 572 619

* A nagy összegű támogatásokat kumulatív módón kell közzé tenni a tárgyévet követő beszámolóban, azaz a későbbiek során felajánlott összegek miatt a fenti lista nem tekinthető véglegesnek.

2009. 07. 14.|
Go to Top