A Fidesz kilenc éves kormányzása során fokozatosan leépült a közösségi közlekedés állapota, miközben alig két év maradt hátra a kötelező piacnyitásig. A kormány most tovább tetézve a bajt átgondolatlan és elhamarkodott átalakításokat jelentett be, melyek eredményeként a közösségi közlekedés állapota várhatóan továbbra is tragikus marad, csak mindez sokkal több pénzbe fog kerülni. 

Keresztes László Lóránt győri sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a kormány a közösségi közlekedés területén sem jutott tovább a hangzatos ígéreteknél Orbán Viktor kormányzása idején. A nemzeti buszgyártás felépítéséről beszéltek, amiből semmi nem lett, helyette kínai gyártó cégnek adtak óriási támogatást. Ezzel párhuzamosan az állami tulajdonú cégek járműállománya drámai mértékben leromlott.

Az LMP társelnöke szerint a helyzet azért különösen súlyos, mert az állami közlekedési cégek az elmaradt fejlesztések okán teljesen felkészületlenül várják az uniós kötelezettség miatt hamarosan bekövetkező piacnyitást, és vélhetően a legtöbb el se tud majd indulni az egyes szolgáltatások ellátásra kiírandó tendereken. A kormány úgy tesz, mint akinek most jutott eszébe, hogy 2021-től jön a piacnyitás, ezért most pánikszerűen próbálnak átalakítást és új szabályozást bejelenteni, de ezek elhamarkodottak és átgondolatlanok.

Az LMP szerint további probléma, hogy Magyarország szabályozási szinten se készült fel a piacnyitásra. A helyközi közösségi közlekedés fontos stratégiai ágazat, ahol az LMP nehezen tudja elfogadni a magánszolgáltatók megjelenését, álláspontunk szerint ez csak szigorú garanciák mellett és olyan esetben történhet meg ha ez a jelenlegi szinthez képest jobb szolgáltatást eredményez. Ennek hiányában joggal tarthatunk attól, hogy a piacnyitás következménye az lesz, hogy a Fidesz gazdasági hátországához tartozó cégek a legjövedelmezőbb területeket lenyúlják majd, míg a nehezen ellátható periferikus térségek kiszolgálása az amúgy is legatyásodott állami cégekre marad.

Keresztes László Lóránt elmondta, hogy a közösségi közlekedés szintjén teljesen új stratégiára lenne szükség: a párt erre vonatkozó javaslatait – melyek bírják az ellenzéki pártok és a szakmai szervezetek támogatását is – már korábban benyújtotta, de a kormány nem foglalkozott vele. Ennek lényege, hogy egységes szemléletben kéne fejleszteni a közlekedési  rendszert: közlekedési szövetségeket, integrált menetrendet és tarifaközösségeket kell létrehozni. Ennek eredményeként pedig már a mostani források felhasználásával, sokkal hatékonyabb és jobb minőségű lehetne a közösségi közlekedés.

Demeter Márta az LMP társelnöke elmondta, hogy ma Magyarországon kormányzás helyett csak blöffkormányzás van, ennek következménye, hogy a szolgáltatások a közlekedési területen is lerohadtak. A közlekedési rendszerben óriási szakemberhiány alakult ki, minden közlekedési ágazatban nagyarányú az elvándorlás, a járművezetők és a közlekedésben dolgozó szakemberek közül sokan nyugaton vállaltak munkát. Ez elsősorban az alacsony béreknek, a nem megfelelő munkakörülményeknek és a korengedményes és korkedvezményes nyugdíjrendszer megszüntetésének köszönhető. Az LMP szerint azonnali megoldás kell, éppen ezért az Uniós választás tétje is az, hogy bevezetésre kerüljön a nemzetgazdaságok teljesítőképességéhez mért közös európai minimálbér, ami érdemi béremelést biztosítana az embereknek. A magyar emberek tisztességes, európai béreket érdemelnek. Emellett a párt ismét kezdeményezi egy új típusú, társadalmi szempontból is igazságos korengedményes és korkedvezményes nyugdíjrendszer bevezetését, mely érdemi megbecsülést biztosítana a közlekedési területen dolgozók számára is.

Hohn Krisztina, az Új Kezdet alelnöke, az LMP frakció tagja elmondta, hogy a közösségi közlekedés fejlesztése során meghatározó szempont kell hogy legyen a kisebb falvak infrastruktúrájának javítása, mert enélkül nem akadályozható meg az egyre nagyobb elvándorlás. Fontos, hogy az autóbuszjáratok bemenjenek a kisebb falvakba is, hogy a kistelepüléseken, falvakban élő emberek ne essenek ki a közösségi közlekedés vérkeringéséből. A vidéki térségek ma lényegében ellátatlanok, pedig a meglévő erőforrások jobb felhasználásával biztosítani lehetne a megfelelő menetrendet és járatsűrűséget a periférikus térségekben.

 

LMP sajtó